معرفي علي كريمي

به پاتوق فارسي خوش آمديد.

معرفي علي كريمي

۱۱۷ بازديد

معرفي علي كريمي

محمدعلي كريمي پاشاكي (متولد ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در كرج) مشهور به علي كريمي، بازيكن بازنشسته و مربي فوتبال ايراني است.

او در دوران بازيگري ۱۸ سالهٔ خود از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۳، سابقهٔ بازي در ليگ ۴ كشور ايران، امارات، آلمان و قطر و باشگاه‌هاي فتح، پرسپوليس، الاهلي امارات، بايرن مونيخ، القطر، استيل‌آذين، شالكه ۰۴ و تراكتورسازي را دارد.

علي كريمي

از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۱، كريمي بيش از يك دهه بازيكن تيم ملي فوتبال ايران بود و با ۱۲۷ بازي و ۳۸ گل ملي، سومين بازيكن تاريخ ايران از نظر تعداد بازي ملي و سومين گلزن برتر اين تيم مشتركاً با جواد نكونام به‌شمار مي‌رود.

علي كريمي كه به‌عنوان يك بازي‌ساز دريبل‌زن شناخته مي‌شد، به «جادوگر» و «مارادوناي آسيا» ملقب شده‌است. او همچنين در فعاليت‌هاي اجتماعي و خيريه شركت داشته‌است.

كريمي فوتبال حرفه‌اي خود را در سال ۱۳۷۵ با فتح در ليگ دسته دوم فوتبال ايران آغاز كرد و پس از ۲ سال به پرسپوليس پيوست، جايي كه در ۳ فصل بازي موفق به ۲ بار قهرماني در جام آزادگان و يك بار قهرماني در جام حذفي شد و همزمان با تيم ملي، در بازي‌هاي آسيايي ۱۹۹۸ بانكوك مدال طلا را به گردن آويخت. كريمي از بهمن ۱۳۷۷ به دليل هل‌دادن داور در بازي تيم اميد به مدت يك سال از حضور در تمام مسابقات باشگاهي و ملي محروم شد، و پس از پايان اين مدت دوباره به فوتبال بازگشت و در جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۰۰ نيز حاضر بود.

وي در سال ۱۳۸۰ به الاهلي دبي منتقل شد كه در فصل ۲۰۰۳–۲۰۰۲، به عنوان «بهترين بازيكن خارجي ليگ برتر فوتبال امارات» انتخاب شد و در فصل ۲۰۰۴–۲۰۰۳، عنوان «آقاي‌گل ليگ برتر فوتبال امارات» و «مرد سال فوتبال امارات» را كسب كرد.

كريمي كه با تيم ملي ايران در جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۰۴ مقام سوم را كسب كرد و همزمان به عنوان آقاي‌گلي اين مسابقات (مشتركاً با علاء حبيل از بحرين) دست يافت. او در همين سال (۲۰۰۴) جايزه «مرد سال فوتبال آسيا» را از كنفدراسيون فوتبال آسيا دريافت كرد.

در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴)، وي به باشگاه بايرن مونيخ در بوندس‌ليگاي آلمان پيوست و در ۲ سال حضورش در اين باشگاه ضمن انجام بيش از ۴۰ بازي، قهرماني جام حذفي و ليگ را هركدام يك بار تجربه كرد. او همچنين در جام جهاني ۲۰۰۶ با ايران حاضر بود و در جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۰۷ نيز بازي كرد.

پس از آن به القطر در ليگ ستارگان قطر رفت و پس از يك سال به پرسپوليس در ليگ برتر فوتبال ايران برگشت كه حضورش در اين تيم يك سال ادامه داشت. كريمي بازي در ايران را با ۱٫۵ فصل حضور در استيل‌آذين ادامه داد و در نيم‌فصل دوم ۲۰۱۱–۲۰۱۰ عضو شالكه در بوندس‌ليگا بود كه قهرماني جام حذفي آلمان را براي بار دوم كسب كرد.

علي كريمي دوباره به پرسپوليس بازگشت تا سومين دوره حضور خود را با اين باشگاه تجربه كند. پس از ۲ فصل بازي، علي كريمي به تراكتورسازي تبريز پيوست و آخرين فصل دوران بازيگري خود را با قهرماني در جام حذفي پايان داد.

علي كريمي در سال ۱۳۹۳ با دستياري كارلوس كيروش در تيم ملي ايران پا به عرصه مربيگري گذاشت اما با گذشت چند ماه از سمت خود استعفا داد و اعلام كرد علاقه‌اي به حضور در اين عرصه ندارد.

عكس علي كريمي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.