محل قرار گرفتن تخمدان در زنان به همراه توضيحات

۱۵ بازديد

تخمدان در زنان در كجا قرار دارد و تخمدان در زايمان چ نقشي دارد

تخمدان

زناشويي : تخمدانها دو غده تخم‌مرغي شكل هستند كه در دو طرف رحم قرار گرفته‌اند و از طريق لوله فالوپ به رحم متصل هستند.

تخم‌دان در جانوران ماده وجود دارند. آن‌ها حاوي تخمك‌هاي نارس هستند كه پس از رشد به تخمك بالغ تبديل مي‌شوند و توانايي لقاح را كسب مي‌كنند. در هر قاعدگي اغلب يك تخمك از يك تخمدان آزاد مي‌گردد و اگر هيچ‌كدام از سلول‌هاي اسپرم نتوانند خود را به تخمك برساند پس از مدتي تخمك توانايي لقاح خود را از دست مي‌دهد. در ضمن آزاد سازي تخمك‌ها از سن بلوغ آغاز شده و تا زمان يائسگي ادامه پيدا مي‌كند.

مدانها همچنين هورمون‌هاي جنسي زنانه يعني پروژسترون و استروژن را مي‌سازند كه چرخه قاعدگي را تنظيم مي‌كنند. استروژن همچنين باعث ايجاد برخي از مشخصات جنسي زنانه از جمله بزرگ شدن پستان‌ها مي‌شود.

آناتومي تخمدان

تخمدانها بيضوي شكل به طول تقريبي سه سانتيمتر هستند كه در داخل لگن قرار دارند وبا ليگامانهايي در جاي خود تثبيت شده‌اند و با لوله‌هاي فالوپ به رحم راه دارند.

تخمك گذاري

دختران تازه متولد حدود ۱۵۰٬۰۰۰ تخمك نارس ذخيره شده دارند كه قبل از تولد در تخمدانهاي آنها جاي گرفته است. تخمكها در تخمدانها ذخيره مي‌شوند و تا هنگام افزايش سطوح هورمونهاي جنسي زنانه در سن بلوغ كه موجب شروع سيكل قاعدگي مي‌شوند، شروع به رشد و تكامل نمي‌نمايند. هر ماه يك تخمك به مدت ۱۴ روز در فوليكول خودش رشد نموده و رسيده مي‌شود، سپس فوليكول پاره شده و تخمك آزاد شده از تخمدان به سمت لوله‌هاي رحم حركت مي‌كند كه اين پديده تخمك گذاري ناميده مي‌شود.

كيست تخمدان

كيست‌هاي تخمدان ساك‌هايي حاوي مايع هستند كه درون تخمدان يا روي آن رشد مي‌كنند. انواع مختلفي از كيستهاي تخمدان وجود دارد كه شايعترين آن كيست‌هاي فوليكولي است كه در يكي از فوليكولهاي توليدكننده تخمك ايجاد مي‌شود. كيست‌هاي ساده (فوليكولي) با رشد قسمتي از تخمدان و تجمع مايع داخل آن مشخص مي‌شوند، اندازه آنها معمولاً بالاي ۳ سانتي‌متر است و نبايد با فوليكول تخمك كه در زمان تخمك‌گذاري گاهي حتي به اندازه ۲۵ ميلي‌متر مي‌رسد، اشتباه شوند. بيشتر اين كيست‌ها خودبه خود يا با مصرف قرص‌هاي پيشگيري از بارداري در خلال ۶ تا ۸ هفته از بين مي‌روند و اغلب موجب بروز مشكلي نمي‌شوند البته گاه موجب درد شكمي مي‌شوند.

كيستهاي مركب با حضور تيغه يا سپتوم در داخل كيست در سونوگرافي مشخص مي‌شوند كه آن‌ها را به حفره‌هاي متعدد تقسيم مي‌كند؛ به طوري كه كيست چند حفره‌اي ايجاد مي‌شود.

تخمدان,تخمدان در زنان,سرطان تخمدان,تخمدان در خانوم ها,كيست تخمدان

تخم دان در زنان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به علت تغييرات بدخيم سلولهاي تخمدان ايجاد مي‌شود ودومين سرطان شايع دستگاه تناسلي زنان و هفتمين سرطان زنان مي‌باشد. خطر مرگ و مير اين بيماري از ساير سرطان‌هاي دستگاه تناسلي بيشتر است. در ۸۰٪ موارد اين نوع سرطان بعد از ۴۰ سالگي بروز مي‌كند.

منبع : تبيان

تخمدان,تخمدان در زنان,سرطان تخمدان,تخمدان در خانوم ها,كيست تخمدان

تخمدان در زنان در كجا قرار دارد و تخمدان در زايمان چ نقشي دارد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.