راهكارها و موانع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

۴ بازديد

راهكارها و موانع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

به گزارش ايسنا(نمايندگي گلستان)، مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در اين نشست بر لزوم  يك رويكرد راهبردي به مسئله عفاف و حجاب تاكيد كرد و افزود: در ابتدا ما بايد تعريف درستي از وضع موجود داشته باشيم. در گذشته حجاب كه يك مسئله كاملا اجتماعي است، با بي تدبيري كه رخ داد تبديل به يك مسئله سياسي شد. به خاطر همين ظرفيت‌هاي خاموشي كه تا آن لحظه از آن استفاده نشده بود، زمينه را براي بهره‌مندي از آن توسط محافل معاند به وجود آمد.

بي حجابي

حجت الاسلام فضيلت هم‌چنين يادآور شد: ما بايد تعريف دقيقي از وضع مطلوب نيز داشته باشيم. يعني از تمام علل و عوامل و زمينه‌هاي وضعي كه در آن قرار داريم، آگاهي داشته باشيم.

وي گفت: بررسي راه‌هاي ممكن براي رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب، يكي از راهكارهايي است كه مي‌تواند به ما كمك كند. به عنوان نمونه، در جريان ظهور اديان و انبيا هم اين رويكرد راهبردي وجود داشت و اين مسئله با شيب ملايمي اتفاق افتاد.

فضيلت ادامه داد: داشتن نقشه راه نيز داراي اهميت زيادي است. به اين معنا كه بعضي اوقات كار با دانش اندكي كه برخي از افراد داشتند انجام شده و بدون راهبرد و مطالعه و بررسي كارها صورت گرفته است.

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان با تاكيد بر اكتفا نكردن به ظرفيت‌هاي سلبي، اظهار كرد: ما عمدتا به ظرفيت‌هاي سلبي تكيه كرده‌ايم، به همين دليل وظيفه وارد بر پليس و دستگاه قضايي را زياد كرديم.

وي افزود: ما به ظرفيت‌هاي ايجابي نيز بايد توجه كنيم. به جاي اين‌كه از برخي ظرفيت‌ها به عنوان امر به معروف استفاده كنيم، به آن به صورت يك منكر نگاه كرده‌ايم. حوزه فعاليت‌هاي هنري ما يك ظرفيت بسيار بزرگ ايجابي است.

فضيلت تاكيد كرد: ما به شعار زدگي دچار شده‌ايم. در موضوع عفاف و حجاب به جاي اين‌كه تحليل انجام دهيم، تجليل انجام داده‌ايم.

وي حجاب را وسيله‌اي براي رسيدن به كمال انسان دانست و افزود: نيمه خالي مسئله حجاب محدوديت است. به عنوان مثال انسان براي آن‌كه سلامتش حفظ شود برخي از محدوديت‌ها را قبول مي‌كند. محدوديت در همه دنياي ليبرال دموكراسي وجود دارد.

هم‌چنين در اين نشست، رئيس پليس امنيت اخلاقي استان با انتقاد از حضور كم رنگ نهادهاي فرهنگي در مسئله عفاف و حجاب، تاكيد كرد: حجم زيادي از كار بر عهده پليس و دستگاه قضايي واگذار شده است.

سرهنگ سعيدي گفت: ما در حوزه بحث عفاف و حجاب بيشتر كارهاي پليسي از قبيل تذكر، اخذ تعهد و دلالت به مقر را انجام مي‌دهيم. علاوه بر اين با دستگاه قضايي همكاري‌هايي داشتيم تا براي كليه خانم‌هاي بدحجاب كه به مقر پليس دلالت داده مي‌شوند، كلاس آگاه‌سازي گذاشته شود.

وي اظهار كرد: در جهت ممانعت از گسترش بدحجابي و بد پوششي، نيروي انتظامي طرح‌هاي مشتركي با پليس راهور دارد تا خانم هاي بدحجاب مورد تذكر و ارشاد قرار گيرند. هم‌چنين دستوراتي از مقامات قضايي براي توقف خودرو خانم‌هاي بي‌حجاب كسب كرده‌ايم.

رئيس پليس امنيت اخلاقي استان هم‌چنين از برگزاري جلسات اداره نظارت بر اماكن عمومي نيروي انتظامي با اتحاديه‌هاي پوشاك و اصناف خبر داد و گفت: قرار شد در اين زمينه كاري صورت گيرد تا لباس‌هاي مبتذل و نامناسب در سطح مغازه‌ها خريد و فروش نشود.

وي اظهار كرد: در حوزه كارهاي فرهنگي و تبليغي، از طريق معاونت اجتماعي ارشاد، در مكان‌هاي عمومي كه تردد مردم زياد است، بنرهاي مختلفي در حوزه حجاب و عفاف نصب شده است.
 
هم‌چنين كارشناس دفتر بانوان و خانواده استانداري در نشست راهكارها و موانع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ، گفت: يكي از مشكلات ما در موضوع عفاف و حجاب اين است كه از نظر اعتقادي در جامعه كمرنگ شده‌ايم.

به گزارش ايسنا، مرضيه نصرتي در اين نشست اظهار كرد: بخشي از مسئله عفاف و حجاب كه در جامعه مطرح مي‌شود بخاطر اين است كه ما از نظر اعتقادي در جامعه كم رنگ شديم و اين نشان دهنده آن است كه ما آنطور كه بايد پاسخگوي شبهات موجود در جامعه نيستيم و منبع رسمي براي پاسخ به اين شبهات نداريم.

كارشناس دفتر بانوان و خانواده استانداري بيان كرد: ما بايد عميق‌تر و ريشه‌اي‌تر به دين و شبهات مردم بپردازيم و كساني كه اين دغدغه را دارند بايد در اين مكان‌ها حضور داشته باشند تا شبهات‌شان را مطرح كنند و افراد خبره‌اي باشند كه بتوانند به شبهات‌شان پاسخ دهند. مانند كرسي‌هاي آزادانديشي كه در دانشگاه‌ها وجود دارند.

وي پيرامون شكل‌گيري انقلاب تاكيد كرد: انقلاب با باور مردم پيش رفت كه ما به اينجا رسيديم، ولي اكنون متاسفانه ما باور مردم را رها كرديم و به شيوه‌هاي پليسي و نظامي روي آورديم.

نصرتي ادامه داد: درست است كه بي‌حجابي جرم است ولي يك مسئله‌اي است كه تلفيق شده با مسئله شخصي مردم و به راحتي نمي‌شود آن‌قدر ظاهري با اين مسئله برخورد كرد.

 وي در خصوص مسئله عفاف و حجاب در سازمان‌ها گفت: مسئله عفاف و حجاب در كادر اداري مطرح شده است. اما اين مسئله در ادارات ما آن طور كه بايد رعايت نمي‌شود.

كارشناس دفتر بانوان و خانواده استانداري خاطرنشان كرد: ما كارگاه‌هاي آمورشي را برگزار مي كنيم كه در آنجا روانشناس توضيح  مي‌دهد، وقتي خانم يا آقا در محيط كار پا از حدود خود فرا مي‌گذارند چه مشكلي مي‌تواند پديد بيايد. اين مسئله‌اي است كه شايد خيلي از افراد از سر ناآگاهي اين رفتار را انجام مي‌دهند و اگر بدانند كه از نظر علمي چه مشكلاتي برايشان پيش مي‌آيد، مي‌توانند خود را اصلاح كنند. پس بايد ريشه‌اي به اين مسئله نگاه كرد و اساتيد حوزه و دانشگاه بايد آن را از ريشه دين حل كنند.

هم‌چنين در اين نشست دكتر نيمروزي، استاديار دانشگاه گلستان، اظهار كرد: از نظر دستگاه‌هاي اجرايي و ساختار فرهنگي جامعه  بر اساس هنجارهاي شرعي و قانوني، بدحجابي يك مسئله است اما در بدنه مردمي و غير رسمي جامعه اين مسئله يك ذهنيت عمومي است كه ما از آن تحت عنوان نظام ارزشي جامعه نام مي‌بريم. اين نظام ارزشي غيررسمي در طول زمان دچار تغييراتي مي‌شود. در مقابل اين مسئله نبايد به دنبال مقابله و برخورد باشيم بلكه بايد به دنبال اين باشيم كه براي افراد جامعه مسئله‌ بودن آن محرز شود.

وي تاكيد كرد: بايد آثار و پيامدهاي منفي بدحجابي را در سطح فردي و خانواده از لحاظ  فرهنگي نمايش دهيم و مردم را از لحاظ ذهني توجيه كنيم. در غير اين صورت مردم بدحجابي را فقط در حد پوشش مي‌بينند و به رويه سطحي اين مسئله توجه مي كنند.

استاديار دانشگاه گلستان تشريح كرد: ما هيچ وقت از مردم خواستار فرهنگ نبوديم. اين باعث مي‌شود كه مردم ديگر با دستگاه هاي فرهنگي و اجرايي همكاري نكنند و فقط منتظر دستور و ابلاغيه از جانب آن‌ها باشند.

نيمروزي  با بيان اين‌كه در جامعه ما مسئله حجاب يك موضوع  كاملا زنانه ديده مي‌شود، افزود: اين زنانه بودن با توجه به ساختار مردسالاري در جامعه معنا پيدا مي‌كند كه باعث مي‌شود مسئله حجاب يك مسئله هنجاري و دستوري ديده شود.

افرادي كه در اين نشست حضور داشتند: حجت الاسلام فضيلت، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، مهندس ثقفي، رييس جهاد دانشگاهي استان، سعيدي، رييس پليس امنيت اخلاقي استان، غريب، مدير اداره فرهنگي و مشاركتهاي مردمي دادگستري استان، ضيائي، مدير فرهنگي هنري اداره آموزش و پرورش استان، نصرتي، كارشناس دفتر امور زنان و خانواده استانداري،شريف زاده، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي استان، رحيمي، مدير برنامه ريزي جهاد دانشگاهي استان، دكتر نيمروزي، استاديار دانشگاه گلستان، دكتر مهدوي، فعال اجتماعي و جمعي از خبرنگاران بودند.

بي حجابي بازيگران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.