توضيحات مفيد در باره زايمان طبيعي و سزارين

۱۱ بازديد

بررسي ميان زايمان طبيعي و سزارين + فيلم زايمان طبيعي

زايمان طبيعي , سزارين , فيلم زايمان طبيعي

زناشويي :امروز براي شما بررسي ميان زايمان طبيعي و سزارين + فيلم زايمان طبيعي را قرار داده ايم. اميدوارم با بالا بردن آگاهي خود و سوال از دكترهاي كار بلد بهترين روش را براي به دنيا آودن فرزند خود انتخاب كنيد.

اگر شما هم گيج شده ايد و نمي دانيد كدام روش زايمان را انتخاب كنيد اين مطلب راهنماي شماست تا با عوارض و مزاياي هر كدام از اين دو روش آشنا شويد و با چشم باز انتخاب كنيد.

ايران از نظر آمار سزارين در جهان رتبه دوم را دارد. اين خبري است كه در هفته هاي اخير اعلام شد و نگراني ها درباره شيوع بيش از حد سزارين در ميان زنان ايراني را برانگيخت ولي كم نيستند خانم هايي كه از عوارض زايمان طبيعي رنج مي برند و از اينكه سزارين را به جاي روش طبيعي انتخاب نكرده اند، پشيمانند. اينكه بالاخره زايمان طبيعي بهتر است يا سزارين، بهانه اي شد تا با دكتر شيرين نيرومنش، متخصص زنان و زايمان و همچنين ناهيد خداكرمي، رئيس انجمن مامايي ايران صحبت كنيم تا بگويند هر يك از اين روش ها چه عوارضي به دنبال دارند تا خانم هاي بارداري كه اين گزارش را مطالعه مي كنند، با مقايسه دو دسته عوارض، تصميم بگيرند به چه روشي زايمان كنند.

زايمان طبيعي

عوارض كوتاه مدت:

۱ انقباض هاي رحم در حين زايمان مادر
۲ نامرتب شدن ضربان جنين
۳ تحت فشار قرار گرفتن بند ناف نوزاد در طول زايمان: در اين حالت ممكن است مادر در حين زايمان دچار خونريزي شود.
۴ خونريزي: تا حد ۵۰۰ سي سي طبيعي است. اگر ميزان خونريزي زياد باشد و مادر دير به پزشك مراجعه كند، احتمال اينكه جانش را از دست بدهد وجود دارد.
۵ تغيير فرم دستگاه تناسلي: افتادگي مثانه يا پارگي قسمت انتهايي واژن، عمدتا در خانم هايي كه زايمان هاي متعدد داشته اند يا جنين درشت دارند ديده مي شود.
۶ عفونت
۷ فشار خون بالا
۸ درد شديد: يكي از روش هاي كنترل درد، تزريق داروي مسكن داخل عضله است. روش دوم استفاده از گازهاي تنفسي است و درد زايمان مادر با تنفس اين گاز تا حدودي كاهش پيدا مي كند. روش سوم، ايجاد بي حسي از طريق اپيدورال در ناحيه كمر است. داروي بي حسي با استفاده از سوزن باريكي از ميان ستون فقرات مادر به داخل فضاي اپيدورال تزريق شده و زائو دچار بيهوشي موضعي در ناحيه كمر مي شود كه اين خود عوارضي را در پي دارد.
۹ تولد ديررس نوزاد در نتيجه تزريق داروي بي حسي: تزريق داروي بي حسي در فضاي اپيدورال، زايمان را به تاخير مي انداز. يعني اگر قرار است نوزاد در طول ۶ ساعت به دنيا بيايد، اين زمان به ۸ ساعت تغيير پيدا مي كند.
۱۰ ناتواني مادر در زور زدن: تزريق داروي بي حسي باعث مي شود تا مادر توان لازم براي زور زدن را نداشته باشد و پزشكان از فورسپس براي خارج كردن نوزاد استفاده كنند.
۱۱ استرس زياد: تولد به موقع نوزاد و جلوگيري از آسيب هاي بعدي به بچه و مادر

عوارض بلندمدت:

۱ خونريزي هاي ديررس: يعني ممكن است بعد از زايمان مقداري از جفت درون بدن باقي مانده و مادر بعد از چند روز دچار خونريزي شده و عفونت كند.
۲ افتادگي، شل شدگي و باز شدن واژن: خانم ها بيشترين شكايت را از اين مورد دارند.
۳ عدم كنترل ادرار و مدفوع: عدم كنترل ادرار شايع تر است. عدم كنترل مفدوع در مادراني ديده مي شود كه ماهيچه هاي اسفنكتر مقعدشان در موقع زايمان آسيب ديده باشد.

عوارض براي نوزاد:

۱ مرگ جنين در داخل رحم: اگر نوزاد به موقع متولد نشود، يا صداي قلب جنين افت كند و به كمتر از ۱۲۰ ضربه در دقيقه برسد و پزشك معالج اين احتمال را بدهد كه بچه تا ۱۰، ۱۵ دقيقه آينده به دنيا نخواهد آمد، در اين صورت جنين داخل رحم مادر جانش را از دست مي دهد.
۲ خونريزي و شكستگي جمجمه نوزاد: وقتي خروج جنين با مشكل مواجه شود، پزشكان با استفاده از يك وسيله فيزيكي به نام فورسپس يا دستگاه مكش، نوزاد را از شكم خارج مي كنند. از اين وسيله نبايد افراد غيرمتخصص استفاده كنند چرا كه بعضا باعث به وجود آمدن آسيب هايي به مغز و جمجمه بچه و همچنين پاره شدن مجراي تناسلي مادر مي شود.

مزايا

۱ جمع شدن سريع رحم
۲ سرپا شدن: اگر مادر بعد از زايمان طبيعي در قسمت انتهايي واژنش برش نداشته باشد، يكي دو ساعت بعد مي تواند بنشيند. در صورتي كه برش داشته باشد، با استفاده از مسكّن در كمتر از شش ساعت مي تواند سرپا شود اما نمي تواند فعاليت هاي روزمره اش را داشته باشد.
۳ ارتباط بهتر نوزاد با مادر: در زايمان طبيعي چون نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار مي گيرد، نوزاد از اولين شير مادر كه به نوعي واكسن هم هست، تغذيه كرده و تكامل بهتري پيدا مي كند. علاوه بر اينها مادر هر چه زودتر نوزادش را در آغوشش بگيرد، خونريزي پس از زايمانش كمتر خواهد بود.

فيلم زايمان طبيعي

سزارين

نوعي عمل جراحي است كه در آن با برش دادن بخشي از پوست شكم، رحم باز شده و بعد از اينكه مادر تحت بيهوشي عمومي قرار مي گيرد يا از ناحيه كمر بي حس مي شود، جنينش به دنيا مي آيد.

عوارض كوتاه مدت:

۱ ميزان خونريزي: هزار و حتي ۲ هزار سي سي. در خانم هايي كه دوقلو يا چند قلو باردار بوده اند، خونريزي بيشتر اتفاق مي افتد. براي اين خانم ها هميشه بايد خون آماده در اتاق عمل وجود داشته باشد.
۲ عفونت: در سزارين نسبت به زايمان طبيعي به دليل وجود محل برش از درصد بالاتري برخوردار است.
۳ بيهوشي: ممكن است مادر نسبت به داروهاي بيهوشي از خود حساسيت نشان دهد. مشكلات ريوي و تنفسي پيدا كند. حتي احتمال دارد دچار سردردهاي شديد هم بشود.
۴ فشار خون بالا
۵ چسبندگي داخل رحمي: در سزارين بعدي، وقتي پزشك زائو را تحت عمل جراحي قرار مي دهد، جنين خارج مي شود اما جفت نه؛ چرا كه جفت داخل عضلات رحم فرو رفته است. به همين علت پزشك مجبور مي شود رحم را براي جلوگيري از مرگ مادر از شكم خارج كند.
۶ صدمه به احشاي داخل شكم مادر در هنگام سزارين
۷ تشكيل لخته در عروق پاها: اين لخته همراه با قرمزي و تورم است و عوارض ريوي ايجاد مي كند. اگر اين لخته درمان نشود، وارد جريان خون شده و آمبولي ريه مي دهد. در نتيجه آمبولي ريه هم بيمار دچار تنگي نفس مي شود و در خانم ها بسيار كشنده است. اين لخته در خانم هاي چاق، كساني كه زايمان سزارين زيادي داشته يا زياد استراحت كرده اند، ديده مي شود.
۸ ارتباط نوزاد و مادرك عدم موفقيت كافي در شيردهي و گرفتن سينه مادر توسط نوزاد

عوارض بلند مدت:

۱ دير تر جمع شدن رحم: در سزارين بيشتر است و علل مختلفي دارد. استفاده از داروهاي بيهوشي، داشتن فيبروم هاي رحمي، خانم هايي كه جنين درشت داشته يا دوقلو يا چند قلو باردار بوده و سزارين كرده اند.
۲ عفونت محل سزارين: در كساني كه كيشه آبشان پاره شده است يا درگير ترشحات عفونت شده اند و علائمي مثل تب، قرمزي، تورم و خروج ترشحات چركي از محل برش دارند. با اين عوارض مادر نياز مجدد به بستري شدن دارد.
۳ ضايعات پستاني: چون ترشح شير در مادراني كه سزارين كرده اند، ديرتر اتفاق مي افتد، بنابراين ضايعات پستاني همچون زخم شدن نوك پستان ها يا التهاب پستان ها در آنها بيشتر ديده مي شود.
۴ افسردگي
۵ ناباروري ثانويه

عوارض براي نوزاد:

۱ عواقب كوتاه مدت: كم وزني، نياز بيشتر به مراقبت هاي ويژه، عدم تكامل دستگاه گوارش، زردي و اختلال تنفسي
۲ عوارض درازمدت: بيشتر به آسم، ديابت و چاقي مبتلا مي شوند و خود چاقي زمينه ساز بروز بيماري هاي قلبي – عروقي و انواع سرطان ها خواهد بود.

مزايا

۱ ميزان درد زايمان براي سزارين: در زايمان طبيعي درد پيش از زايمان و پس از آن ديده مي شود اما درد سزارين عمدتا پس از زايمان در محل برش حس مي شود و به كمك مسكن هاي تزريقي و خوراكي مي توان آن را رفع كرد.
۲ ميزان استرس: كم

منبع:همشهري تندرستي

بررسي ميان زايمان طبيعي و سزارين + فيلم زايمان طبيعي

بررسي ميان زايمان طبيعي و سزارين + فيلم زايمان طبيعي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.